Laatste nieuws

Ziekenhuizen zetten SMS in tegen no-shows

Healthcare
Ziekenhuizen zetten SMS in tegen no-shows

300 miljoen euro is de totale nationale kostenpost die elk jaar ontstaat doordat patiënten onaangekondigd niet op hun afspraak verschijnen. Deze extra kosten komen vaak voor rekening van ziekenhuizen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer ziekenhuizen (extra) maatregelen nemen om no-shows te voorkomen.

Veel verloren kosten

Alleen al het Medisch Spectrum Twente (MST) en Ziekenhuisgroep Twente (ZGT) worden jaarlijks geconfronteerd met 20.000 afspraken waarbij patiënten verstek laten gaan. Dit komt neer op een kostenpost van 1,5 tot 2 miljoen euro per jaar. “Ongeveer 6% van alle ziekenhuisafspraken bij MST blijft liggen, terwijl het gemiddelde no-showpercentage bij Nederlandse ziekenhuizen 4% is”, zegt Lars Wormgoor, woordvoerder van MST.

Vergetelheid

Afspraken in het ziekenhuis worden gewoon vaak vergeten. Dat is vervelend voor een patiënt, maar heeft vooral gevolgen voor ziekenhuizen. No-shows leiden tot langere wachttijden, inefficiënt gebruik van behandelkamers, tijdverlies voor artsen en specialisten en zeer hoge, onnodige kosten.

Sinds 2011 kunnen ziekenhuizen de kosten van ongeveer € 45,00 per patiënt die een afspraak mist, declareren. De patiënt kan dit bedrag niet declareren bij zijn zorgverzekeraar. Voor veel ziekenhuizen is het beboeten van patiënten echter nog een stap te ver. MST heeft daarom besloten een extra service in te zetten om patiënten te informeren en te herinneren aan hun afspraak.

MST heeft al verschillende maatregelen genomen om het aantal no-shows te verminderen. Een daarvan is het niet te ver vooruit plannen van afspraken. Bovendien stuurt het ziekenhuis brieven naar zijn patiënten. Door het tijdsverschil tussen het ontvangen van de brief en de datum van de afspraak, heeft een brief echter niet het gewenste effect. Zelfs na het sturen van e-mail’s wanneer een afspraak nadert, blijft het aantal no-shows nog aan de hoge kant. Sinds kort stuurt MST hun patiënten ook een afspraakherinnering per SMS. Deze SMS wordt vlak voor de afspraak verstuurd, wat de service naar de patiënten toe verhoogt. In het SMS bericht stuurt MST ook een link mee waarmee de patiënt eenvoudig de status van zijn afspraak kan volgen.

SMS als oplossing

Het grote voordeel van SMS, in vergelijking met e-mail, is dat een SMS een hogere urgentie heeft en vaker en sneller wordt gelezen. Het percentage ontvangers dat het bericht daadwerkelijk opent ligt bij een SMS op 99%. Bovendien wordt 97% van alle SMS-berichten binnen 15 minuten gelezen.

Spryng is oorspronkelijk opgericht met de intentie om het aantal no-shows in de zorgsector te verminderen. In samenwerking met Spryng, zijn verschillende ziekenhuizen in staat geweest om het no-show percentage drastisch te verminderen met 60% door gebruik te maken van SMS.

Spryng helpt u graag verder en draagt bij aan het optimaliseren van uw bedrijfsprocessen om onnodige kosten of inefficiënties te voorkomen. Heeft uw bedrijf met soortgelijke problemen te maken? Neem dan vandaag nog vrijblijvend contact met ons op via +31 20-770 3005 of stuur een e-mail naar info@spryng.nl. Wij helpen u graag bij het vinden van een passende oplossing.

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws