Messaging-leverancier Spryng maakt via deze weg een belangrijke verandering bekend:
Oprichter en voormalig General Manager Marc Rottinghuis draagt na 19 jaar aan het roer gestaan te hebben van Spryng, zijn rol over aan Naomi Vonk, voormalig Country Manager Netherlands. Rottinghuis: “Dit markeert een nieuw hoofdstuk voor Spryng, dat zich door de jaren heen heeft gepositioneerd als een toonaangevende en innovatieve speler in het Europese messaging-landschap.” Rottinghuis verlaat Spryng als General Manager, maar blijft indirect betrokken als Sales VP Europe bij Commify (het moederbedrijf van Spryng).
Samen met Marc en Naomi blikken we terug op deze transitie en hun ervaringen binnen Spryng. Natuurlijk werpen we ook alvast een blik vooruit: naar alle innovaties die in de pijplijn zitten — en Naomi’s visie op de toekomst.
Van studentenscriptie tot Europese speler
Spryng werd in 2006 geboren vanuit een universitaire studie met een helder doel: het terugdringen van no-shows in de gezondheidszorg. Oprichters Marc, Alexander en Jan-Paul onderzochten hoe zorgprocessen efficiënter konden worden ingericht en ontdekten een groot probleem – patiënten die niet op hun afspraken verschenen, wat leidde tot verspilling van tijd en middelen. “We hadden nog nooit van de term no-shows gehoord,” vertelt Marc, “maar toen we ons erin verdiepten, beseften we dat dit een probleem van honderden miljoenen euro’s per jaar was.” De oplossing? SMS-afspraakherinneringen. Een simpele, maar doeltreffende manier om het aantal gemiste afspraken drastisch te verlagen. En zo werd Spryng geboren, met Alexander als technisch brein en Marc als commercieel gezicht.
Groei van Spryng in een dynamische markt
“We startten in een markt die werd gedomineerd door wereldwijde messaging-giganten (Nederlandse markt red.). Een enorme uitdaging,” blikt Marc terug. “Wat ons onderscheidt, is onze scherpe focus en persoonlijke aanpak. We kiezen bewust voor specifieke sectoren, richten ons op strategische Europese markten en hanteren de hoogste standaarden op het gebied van dataveiligheid. We opereren niet als cowboys, maar als een betrouwbare partner waarop onze klanten al jarenlang kunnen rekenen.”
Vonk: “Deze strategie heeft zich bewezen. We werken voor meer dan de helft van alle Nederlandse ziekenhuizen en zijn een belangrijke partner voor grote spelers als PostNL, Coolblue en TUI. Maar ook in de andere sterk gereguleerde sectoren groeit Spryng hard. Zo zijn we nu ook de vaste SMS-partner voor de grootste bank van België: KBC. Waar Spryng inmiddels stevig verankerd is in Nederland en België, realiseren we ook een zeer sterke groei in Duitsland, waar onze nadruk op databeveiliging uitstekend aansluit bij de markt.”
Overdragen met een lach en een traan
Marc en medeoprichter Alexander Wanders hebben Spryng getransformeerd van een startup tot een solide en innovatief messagingmerk. Alexander verliet Spryng in 2023, maar zijn technische nalatenschap leeft voort binnen Commify. “Het is altijd bijzonder wanneer een oprichter het stokje overdraagt,” zegt Marc. “Spryng is niet zomaar een bedrijf voor ons – het is ons kindje. Vanaf de eerste brainstormsessies tot het opbouwen van een solide organisatie, elke stap heeft me gevormd. Ondernemen met je beste vrienden en samen een droom najagen. Een jongensboek dat werkelijkheid is geworden.”
Nu laat Marc het dagelijks management van Spryng los, maar blijft hij indirect betrokken als SVP Europe bij Commify. Rottinghuis: “Dat ik Spryng mag overdragen aan Naomi, iemand die van binnenuit is gegroeid en het bedrijf door en door kent, maakt deze stap zoveel makkelijker. Ik weet dat Spryng in de beste handen is en dat Naomi er met evenveel passie en toewijding voor zal zorgen als ik dat altijd heb gedaan.”
Naomi’s pad binnen Spryng: van Customer Support naar General Manager
Naomi’s carrière bij Spryng begon onverwacht. Via een recruitmentbureau belandde ze bij Spryng op de Customer Support-afdeling. “Al snel werd duidelijk dat ik te commercieel was voor die rol,” lacht ze. “Maar die ervaring hielp me wél om de behoeften van klanten te begrijpen. Dat gaf me een vliegende start als Business Development Representative.”
En vanaf daar ging het snel: Naomi groeide door naar Business Development Manager, daarna Country Manager The Netherlands en nu, als General Manager, neemt ze het stokje van Marc over. Een perfect schoolvoorbeeld van hoe talent, doorzettingsvermogen en het benutten van de juiste kansen kunnen leiden tot een indrukwekkende carrière. Het laat bovendien zien hoe toegewijd en loyaal Naomi is aan Spryng.
De overname door Commify in 2021 bracht veranderingen met zich mee. Vonk: “We begonnen als pioniers, volledig autonoom. De samenwerking met Commify gaf ons meer structuur en inzichten, zonder onze identiteit te verliezen. We staan nog steeds dichtbij onze visie, onze klanten en we blijven innoveren.”
De toekomst: Safety First!
Naomi: “Samen met het team wil ik Spryng verder laten groeien als een toonaangevend messaging-merk binnen Europa. Terwijl veel partijen zich richten op de wereldwijde markt, leggen wij de focus juist bewust op Europa, de AVG en de Europese Unie. Zeker in het licht van de huidige geopolitieke ontwikkelingen is dat relevanter dan ooit.”
“Wat veiligheid betreft doen we daarom juist een stap extra: ondanks onze schaalvergroting blijven we stevig investeren in databeveiliging, volledig compliant met Europese, lokale én sectorspecifieke wet- en regelgeving. Onze klanten kunnen genieten van het samenwerken met een toonaangevende speler in messaging — zonder concessies te doen op het gebied van veiligheid.”
Ze voegt toe: “Wij zijn tot op de dag van vandaag wereldwijd de enige messagingleverancier met zowel ISO 27001 als NEN 7510-certificering. Dit benadrukt onze toewijding aan veiligheid en laat zien dat we echt het verschil willen maken in streng gereguleerde sectoren. OnzeMijn visie is helder: Safety first.”
Op de roadmap: Nieuwe functionaliteiten en communicatiekanalen
Naomi kijkt vol energie vooruit. “Spryng heeft een sterk team en een solide basis. Binnen Commify hebben we bewezen dat we een betrouwbare speler zijn in de Europese messaging-markt. Juist doordat we onderdeel zijn van Commify, kunnen we blijven versnellen in innovatie én onze bestaande én nieuwe diensten aanbieden tegen aantrekkelijke tarieven. Het geeft ons de kracht en slagkracht om steeds voorop te blijven lopen.”
Een tipje van de sluier: “Onze specialiteit is altijd geweest: veilige en effectieve SMS-communicatie. Maar er staat veel meer op de roadmap van onze ontwikkelaars. Denk aan RCS – vergelijkbaar met WhatsApp for Business, maar met een sterke focus op veiligheid en dataopslag binnen Europa.” Verschillende innovatieve projecten bij zowel Spryng als Commify zitten in de afrondende fase; binnenkort brengen we daar meer over naar buiten!”.
Werken bij Spryng: korte lijntjes en grote ambities
Spryng is niet alleen succesvol, maar ook een fijne plek om te werken. Naomi: “We hebben een informele en gedreven sfeer, waar iedereen inspraak heeft. Bij Spryng telt niet je functie of titel – iedereen steekt de handen uit de mouwen. We werken hard, samen, en met een gedeelde ambitie om Spryng naar nieuwe hoogten te brengen. Ons team is jong, dynamisch en ambitieus. Hier worden ideeën razendsnel omgezet in actie.”
Marc kijkt met trots terug op 19 jaar Spryng. “Het team, de klanten, de energie – dat ga ik het meest missen. Maar ik weet dat Spryng in goede handen is bij Naomi. Naomi is een sterke persoonlijkheid, een talentvolle vrouw en ik had me geen betere opvolger kunnen bedenken. Dit is het begin van een nieuw, spannend hoofdstuk!”
Tot slot: Voor klanten verandert er niets aan de vertrouwde samenwerking
Tot slot wil Naomi benadrukken dat er voor klanten niets zal veranderen. Naomi: “Voor onze klanten verandert er niets aan de vertrouwde samenwerking – behalve dat we onszelf nóg sterker klaarstomen voor de toekomst. Onder mijn leiding bouwen we verder aan wat Spryng zo sterk maakt: persoonlijke service, topveiligheid en innovatie op maat van de Europese markt.”