Er zijn de afgelopen jaren steeds meer bedrijven die innovaties hebben doorgevoerd om bedrijfsprocessen te verbeteren en om hun product-/dienstportfolio te vernieuwen. Ook op het gebied van SMS is deze innovatieve trend waar te nemen. Dit communicatiekanaal wordt bijvoorbeeld tijdens festivals op verschillende manieren veelvuldig ingezet.
Organisatie op orde zetten met SMS
Festivalorganisatoren kampen met verscheidene problemen, welke eenvoudig te tackelen zijn door een SMS te versturen. Zo hebben festivalorganisatoren steeds meer moeite om hun doelgroep te bereiken, terwijl accurate en continue communicatie met de festivalbezoekers steeds belangrijker wordt. Deze doelgroep wordt online overspoeld met content en raakt het overzicht hierdoor snel kwijt. Hoe maak je als festivalorganisator nog het verschil?
Per e-mail en via social media worden de communicatieuitingen vaak ondergesneeuwd door de vele andere berichten die de doelgroep via deze kanalen te zien krijgt. Een SMS daarentegen heeft een open rate van 98%, en 90% van de SMS berichten wordt zelfs binnen 3 minuten al gelezen. Doordat festivalbezoekers vandaag de dag nog maar een minimale hoeveelheid aan SMS berichten ontvangen, vallen binnenkomende SMS berichten extra op.
GUTS
De algehele mobiele persoonlijke ervaring vormt ook een belangrijke rol. Hier biedt de Amsterdamse startup GUTS Tickets een creatieve oplossing. GUTS is een ticketingplatform en beschikt om die reden over de persoonsgegevens van de festivalbezoekers. GUTS maakt directe communicatie tussen artiesten en festivalbezoekers mogelijk doordat artiesten gepersonaliseerde SMS kunnen versturen naar het volledige publiek of naar specifieke bezoekers. Hierdoor wordt extra beleving gecreëerd tijdens het festival. Jochem Myjer stuurde de bezoekers van zijn voorstelling onlangs bijvoorbeeld een SMS om ze alvast welkom te heten.
Al tijdens het aankoopproces van de tickets levert GUTS Tickets een innovatieve en nieuwe dienst. Festivalbezoekers ontvangen geen papieren ticket meer, maar de transactie wordt gekoppeld aan de telefoon van de bezoeker. De bezoekers ontvangen per SMS een code op hun telefoon waarmee zij het festivalterrein kunnen betreden. Hiermee neemt de startup een irritatie weg die bij veel evenementenbezoekers speelt. Bovendien kan een ticket niet boven de originele prijs worden doorverkocht, waardoor GUTS woekerhandel en fraude tegengaat.
Ook is het mogelijk om per SMS voor de tickets te betalen middels een betaallink in het gepersonaliseerde SMS bericht. Deze betaallink geeft directe toegang tot het bestellen en afrekenen van festivaltickets met een mobiel. Een groot deel van de festivalbezoekers bestaat uit studenten, die over het algemeen over weinig geld beschikken. Door de mogelijkheid te bieden om een festivalticket in termijnen te betalen wordt het voor hen een stuk laagdrempeliger gemaakt om naar een festival te gaan.
Maak de ervaring van je bezoekers onvergetelijk
Festivalorganisatoren willen een optimale belevenis voor hun bezoekers creëren. Bezoekers kunnen er daarom voor kiezen om voorafgaand aan het festival al voor een kluisje te betalen. Het grote voordeel hiervan is dat zij op het festival zelf niet meer in de rij hoeven te staan om een sleutel of code op te halen. Zij ontvangen de code van de kluis daags van tevoren per SMS op hun telefoon.
Wilt u de mogelijkheden van SMS voor uw bedrijf te weten komen? Neem voor een persoonlijk advies vandaag nog contact op met het Spryng team via (020) 770 3005 of per e-mail via info@spryng.nl.