SMS: de onmisbare schakel in ‘audit at home’ voor laadpaalspecialist MobilityPlus
Hoe MobilityPlus messaging via Spryng inzet om mobiliteit te vergroenen
“Zorgeloos, groen en slim laden”, dat is de missie van laadpalen leverancier MobilityPlus. De snelgroeiende Mobility Service Provider die bedrijven en particulieren ondersteunt in de transitie naar elektrische mobiliteit. Met een ‘audit at home’, realiseert deze organisatie energie- & merkonafhankelijke oplossingen van A tot Z. “Hierbij speelt SMS een cruciale rol”, stelt Steven Coppens, Head of IT bij MobilityPlus. Hoe een eenvoudig SMS bericht bijdraagt aan de verduurzaming via MobilityPlus lees je in onderstaand artikel.
SMS in de customer journey
Om de gepaste infrastructuur te leveren, voert MobilityPlus eerst uitvoerig onderzoek uit om exact te kunnen bepalen wat de noodzaak van een bedrijf, haar werknemers en/of particulieren klanten zijn. Bij een ‘audit at home’ onderzoekt een specialist van MobilityPlus specifiek wat er bij de klant thuis moet worden voorzien voor een optimale laadervaring. Aan elke installatie gaat dan ook een uitgebreide technische audit vooraf. Om de instroom van nieuwe bestellingen snel te kunnen beheren, ontwikkelde MobilityPlus een digitale tool die het auditproces versnelt en eenvoudiger maakt.
Iedere klant dient zich voor de ‘audit at home’ te registreren op deze digitale tool; een online platform van MobilityPlus. In deze omgeving kan de klant alle nodige informatie centraliseren. Omdat deze informatie echter met de nodige zorgvuldigheid moet worden behandeld, krijgt iedere bestuurder een persoonlijke login die bijkomend wordt beveiligd met verificatiecode via SMS.
Noodzaak aan expertise en proactieve support
“We kozen ervoor om ons platform op te starten via Odoo. Het biedt de nodige flexibiliteit om hier verder op te ontwikkelen. Daarom werd in een eerste fase SMS hierbij dan ook ingezet via Odoo”: stelt Coppens. Desondanks werd snel duidelijk dat er voor de SMS module nood was aan meer expertise en mogelijkheden. “De messaging functie van Odoo bood immers te weinig inzichten”. Daarom nam MobilityPlus contact op met Spryng.
Een reactieve en betrouwbare SMS partner met een sterke support is cruciaal in het ‘audit at home’ proces. Je wil er immers zeker van zijn dat je SMS met logincode klant aankomt bij de klant in een fractie van een paar seconden. “Dit was zeker het geval bij Spryng. We startten onze aanvraag op donderdagochtend en waren volledig operationeel voor het weekend op vrijdagavond”: geeft Coppens aan. “Geen overbodige luxe wanneer je weet dat we op dat moment twee dagen tijd hadden verloren met het wachten op de support van Odoo. In minder dan twee dagen was de integratie met Spryng geregeld en konden we in het weekend weer versturen. Kortom, het onboardingproces van Spryng was snel, flexibel en efficiënt.”
SMS-leverancier met focus op data security
Bovendien waren we op zoek naar een internationaal beschikbare speler met kennis van de markt en een focus op data security. Spryng heeft wereldwijd 125 directe connecties met diverse operatoren. Verder zijn ze als enige Europese speler ISO en NEN gecertificeerd. “Dit is belangrijke bijkomstigheid aangezien onze corporate klanten aan verschillende strenge GDPR eisen dienen te beantwoorden”: geeft Coppens aan.
Om de integratie te optimaliseren, bracht MobilityPlus Spryng in contact met hun Odoo partner. Deze partij koppelde Spryng als app aan het Odoo systeem van MobilityPlus. Dit met als doel om de uitgebreide reporting van Spryng te implementeren en geen enkele kostbare data en insights mis te lopen. De app van Spryng is beschikbaar voor alle Odoo gebruikers. Via de SMS app van Spryng in Odoo kan je duidelijk nagaan wanneer welke berichten zijn verzonden naar wie. Bovendien gaat de installatie/ overstap heel eenvoudig.
Messaging in de toekomst
Wat de toekomst betreft blijft MobilityPlus alles behalve stilstaan. De ambitie om uit te breiden naar het buitenland wordt ook snel concreet. “Momenteel zijn we al actief in België, Frankrijk, Nederland en Luxemburg. Daarnaast zien we in de Duitse markt ook een enorm groeipotentieel”. Hoe kan SMS in deze toekomstplannen worden gekaderd? Volgens Coppens blijft dit het ideale professionele communicatiekanaal. “Een SMS wordt vrijwel altijd geopend en het heeft hoge attentiewaarde ten opzichte van mails die niet worden gelezen of over het hoofd worden gezien”.
SMS: het breed inzetbare professionele communicatiekanaal
Omdat MobilityPlus de ultieme klantenservice biedt, zorgt dit soms voor druk op de klantenservice. Daarom wordt bekeken hoe dit proces kan worden geoptimaliseerd met behulp van SMS. Volgens Coppens blijft SMS daarnaast het ideale professionele communicatiekanaal voor logincodes, maar in de toekomst misschien ook voor het sturen van updates over de technieker die onderweg is. Bovendien liggen er plannen op tafel om afspraakherinneringen te integreren in Odoo via Spryng. De toepassingsmogelijkheden van SMS zijn zeer breed inzetbaar.
Met de snelle onboarding en de vlotte integratie werd de toon van een ongetwijfeld boeiende samenwerking gezet. We hopen vanuit Spryng dan ook nog lang te kunnen bijdragen tot de missie van MobilityPlus opweg naar een groenere samenleving.
Benieuwd wat SMS voor jouw bedrijf kan betekenen? Vraag meer informatie aan of test gratis en vrijblijvend onze SMS-dienst. Wanneer je een account aanmaakt, ontvang je gratis testcredits.