Minimaliseer uw
no-shows door
de inzet van SMS berichten

Spryng is marktleider in de Benelux en Duitsland.

Het versturen van afspraakherinneringen via SMS helpt no-shows te verminderen door ervoor te zorgen dat klanten hun afspreken herinneren. Afspraakherinneringen kunnen ook worden verstuurd via e-mail of andere kanalen en dienen om de datum en tijd van de afspraak te bevestigen, waardoor de kans op gemiste afspraken afneemt. Afspraakherinneringen verbeteren ook het aanwezigheidspercentage omdat klanten en patiënten de mogelijkheid om hun afspraak te wijzigen als dat nodig is. Op deze manier kunnen normaal ‘gemiste’ afspraken opnieuw ingepland worden. Afspraakherinneringen via SMS zijn de meest effectieve methode omdat de gemiddelde open rate van een SMS-bericht rond de 98% ligt. Zo voorkomen organisaties dat hun afspraakherinnering in een overvolle mailbox over het hoofd gezien wordt. De SMS Service van Spryng wordt via onze SMS API vaak gekoppeld aan planning- en roostersystemen, zorgportalen, EPD en CRM-systemen.

Ja, je kunt e-mail en SMS combineren voor afspraakherinneringen. Deze aanpak zorgt ervoor dat herinneringen via meerdere kanalen worden ontvangen, waardoor de kans groter is dat afspraken worden onthouden. Met e-mail kun je afspraakherinneringen eerder in de periode naar de afspraak sturen, zodat de details van de afspraak onthouden worden. Met SMS kun je herinneringen vlak voor de afspraak zelf versturen. De combinatie van diverse kanalen is altijd aan te bevelen, maar SMS afspraakherinneringen dienen niet te ontbreken in de mix van communicatiekanalen. Door de SMS API van Spryng te integreren aan het softwaresysteem dat nu gebruikt wordt voor afspraakherinneringen kunnen SMS afspraakherinneringen en afspraakherinneringen via e-mail elkaar afwisselen in verschillende timings voorafgaande aan een afspraak. Spryng kan organisaties adviseren over de best practices op dit gebied.

Een SMS afspraakherinnering is effectiever dan via e-mail omdat SMS-berichten een veel hoger openingspercentage hebben. Het overgrote deel van de SMS-berichten wordt gelezen (maar liefst 98%!) -vaak binnen enkele minuten. Daarnaast is er geen internetverbinding nodig om een SMS te ontvangen, waardoor het sneller en persoonlijker is dan e-mail, die bovendien in spam kan belanden. Een e-mail heeft een gemiddelde open rate van ongeveer 25%, versus 98% van een SMS-bericht. Onderzoek heeft daarnaast uitgewezen dat SMS inzetten no-shows in Nederlandse gezondheidszorg met maar liefst 70% heeft teruggedrongen. Dat gaat onder aan de streep om een besparing van miljoenen euro’s. De hoge attentiewaarde komt deel omdat SMS een betrekkelijk weinig gebruikt kanaal is. Het is opvallend wanneer je een SMS-bericht krijgt. Dit verklaart de hoge open rate!