Vier vragen aan Marc Rottinghuis, CEO en medeoprichter van Spryng.
Door Nathan Gatto, een van de internationale toppers bij SMS provider Spryng. Hij komt uit Frankrijk en hiervoor studeerde hij de master International Business aan de Sciences Po Aix. Tijdens de dagelijkse lunch op het kantoor in Amsterdam stelde Nathan vaak veel vragen aan oprichter en CEO Marc Rottinghuis, over ondernemerschap en het ontstaan van Spryng. In onderstaand interview legt Nathan vier vragen voor aan Marc.
Hoe kwam je op het idee om een SMS platform op te zetten? Wat was de trigger?
“Toen ik bij Alexander en Jan-Paul op de universiteit zat [red. Mede-oprichters van Spryng] moesten we een rapport maken over de zorgsector in Nederland. Het idee was om een probleem wetenschappelijk te analyseren en er oplossingen voor te bedenken. We interviewden Alexanders’ vader, die op een afdeling radiologie in een Amsterdams ziekenhuis werkte. Al snel werd duidelijk dat er regelmatig mensen niet kwamen opdagen voor hun afspraak. Dat is natuurlijk niet echt efficiënt; dit kostte het ziekenhuis onnodig veel geld en tijd.
We doken verder in dit onderwerp en kwamen tot verrassende ontdekkingen. Om je een idee te geven: gemiddeld kwam in 2006 10% van de patiënten niet opdagen voor hun afspraak in een ziekenhuis. Omdat ze het waren vergeten of omdat er iets anders tussen was gekomen. In die tijd stuurden ziekenhuizen wel een brief per post naar patiënten om hen te herinneren aan een afspraak. Maar dit kostte de Nederlandse staat zo’n vijfhonderd miljoen euro per jaar! Om die kosten te compenseren wilde de overheid een boete van 45 euro invoeren voor elke gemiste afspraak. De ziekenhuizen stelden voor om meerdere patiënten in hetzelfde tijdslot in te plannen (wetende dat sommigen niet zouden komen). Maar beide oplossingen waren niet echt effectief. De boetes waren niet hoog genoeg om de extra kosten te dekken. En op sommige dagen zaten de wachtkamers vol met patiënten, terwijl er op andere dagen bijna niemand kwam. Kort gezegd: de communicatie was nogal middeleeuws.
Er moest een manier worden gevonden om snel en efficiënt een groot aantal mensen te bereiken. Uit ons onderzoek kwam naar voren dat Scandinavische landen in 2006 al SMS gebruikten om de communicatie bij bedrijven en publieke instellingen te vereenvoudigen. Dat hebben we verder onderzocht en in het rapport verwerkt.
Na het afronden van het rapport wilden we ons idee in de praktijk brengen. We leenden een paar duizend euro en creëerden een SMS platform. Daarmee gingen we langs ziekenhuizen in Amsterdam. Zij waren geïnteresseerd en zo is Spryng ontstaan. Deze ziekenhuizen van het eerste uur zijn nog steeds klant bij ons. Maar inmiddels hebben veel meer zorginstellingen SMS versturen ontdekt. ”
Spryng is opgericht in 2006, vlak vóór de wereldwijde kredietcrisis. Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen, een bedrijf opzetten in zo’n ongunstige periode?
“De eerste vier jaar van Spryng waren niet de gemakkelijkste. We moesten echt al onze tijd en motivatie gebruiken om het bedrijf van de grond te krijgen. De eerste paar jaar konden we niet van de inkomsten leven, dus combineerde ik het ondernemerschap met andere baantjes.
Geleidelijk aan, dag na dag, klant na klant, begonnen we te groeien. In 2010 hadden we het volledige bedrag van onze lening afgelost. We besloten om het bedrijf te verhuizen naar het centrum van Amsterdam. Een beslissing waar we nog steeds heel blij mee zijn!
Met onze dienstverlening geven we bedrijven en instellingen de mogelijkheid om tijd en geld te besparen. Zo zijn we dertien jaar geleden gestart en dat doen we nog steeds. Met onze SMS dienstverlening leveren we echt toegevoegde waarde. Naast de zorgsector gebruiken nu ook overheidsinstellingen en bedrijven in financiële en commerciële sectoren onze SMS service. ”
Hoe ziet Spryng er over vijf jaar uit?
“Een paar jaar geleden was de toekomst van SMS nog zeer onzeker. Want met de lancering van WhatsApp (2009) en Messenger (2011) werd er getwijfeld aan het nut van SMS versturen. Maar wij zien geen enkele afname van de vraag. Integendeel.
De volgende stap voor Spryng is om WhatsApp-, Messenger- en RCS-berichten te gaan verzenden in samenwerking met de bedrijven waar wij voor werken. Allemaal vanaf één platform. We zijn bezig om dit het komende jaar verder te ontwikkelen. Want het blijft onze missie om onze partners tijd en geld te laten besparen door zo effectief mogelijk communiceren.”
Wat is ondernemerschap voor jou?
“Ondernemerschap is voor mij een middel om ons bedrijf te kunnen ontwikkelen. Spryng is een verhaal apart, omdat we onze inkomsten steeds weer in de onderneming hebben geïnvesteerd. Dat zie je tegenwoordig niet veel meer. Bedrijven gaan makkelijker schulden aan om te kunnen investeren. Ik ben erg trots op de manier waarop Spryng zich heeft ontwikkeld. Als ik het opnieuw zou doen, dan zou ik natuurlijk weer andere paden bewandelen. Maar ik heb nergens spijt van en ga nog elke dag met evenveel plezier aan het werk als dertien jaar geleden.”
Voor Nathan was het interview een verhelderend gesprek: “Toen Spryng startte was ik nog erg jong. En nu werk ik zelf ook hier. Ik besef nu eigenlijk pas hoe ver Spryng is gekomen: van een paar studenten in 2006 tot een compleet bedrijf met betrokken medewerkers zoals ik het ken. En voordat Spryng ontstond, waren deze ondernemers gewoon werkende studenten met een droom. Bijna net zoals ik nu. Dat je zover kunt komen in zo’n korte tijd, dat vind ik echt inspirerend.”