SMS wordt steeds vaker ingezet voor verschillende bedrijfsdoeleinden. Bedrijven worden steeds creatiever met het inzetten van de SMS en ondervinden steevast de positieve effecten van dit communicatiekanaal. Zo blijkt een SMS herinnering een positief effect te hebben op het gedrag van mensen met een betalingsachterstand.
Financiële problemen
Eerder verricht onderzoek heeft aangetoond dat mensen met financiële problemen gebaat zijn bij het ontvangen van reminders. Mensen die in financieel onweer verkeren, ervaren vaak stress en hebben veel aan hun hoofd. Hierdoor vergeten zij sneller een rekening (op tijd) te betalen, omdat dit simpelweg aan de aandacht is ontsnapt. Het sturen van een SMS helpt hen hier eenvoudig aan herinneren. Dit voorkomt dat zij nog verder in de financiële problemen raken.
Onderzoek
Het lectoraat Armoede Interventies van de Hogeschool van Amsterdam heeft in samenwerking met woonstichting De Key een onderzoek uitgevoerd. Het doel van dit onderzoek betrof het achterhalen van het effect van een herinnering per SMS op het betaalgedrag van een huurder met een huurachterstand. Huurachterstanden zijn namelijk niet alleen nadelig voor de huurders; voor woningcorporaties zorgen huurachterstanden ook voor extra tijd en kosten.
Resultaat
Huurders die een SMS reminder ontvingen, bleken hun huur vaker te betalen dan huurders die geen SMS kregen. Het toevoegen van een iDEAL betaallink om het betalen van de huur zo gemakkelijk mogelijk te maken, had ook een positief effect. Het betaalgedrag bleek echter door een aantal factoren beïnvloed te worden. Het versturen van een SMS heeft bijvoorbeeld in bepaalde stadsdelen meer effect dan in andere wijken. Ook is het betaalgedrag van huurders wisselend in verschillende maanden. Daarnaast bleek een hogere verzendfrequentie niet direct tot een beter resultaat te leiden.
“Herinneringen per SMS kunnen effectief zijn om huurders op tijd (bij proactieve SMS), of zo snel mogelijk na het verstrijken van de betaaldatum (bij herinnerings-SMS), te laten betalen.”
SMS
Het versturen van een SMS herinnering kan zorgen voor goede bedrijfsresultaten. Naast de bestaande SMS applicaties zijn er nog talloze manieren te bedenken waarop SMS ingezet kan worden. Op dit moment zetten veel financiële dienstverleners SMS diensten in voor Machine-to-Machine communicatie, SMS authenticatie, betalingsherinneringen, incasso’s en meldingen met betrekking tot de status van aanvragen en claims.
Wilt u samen met Spryng brainstormen over de mogelijkheden van SMS binnen uw bedrijf? Neem dan geheel vrijblijvend telefonisch contact met ons op via 020-770 3005 of per e-mail via info@spryng.nl. Het support team van Spryng staat 24/7 voor u klaar!