Elk bedrijf wil een tevreden klant, uw bedrijf toch ook? Alleen een goed product of een goede dienst hebben is tegenwoordig niet genoeg. Het gaat om de gehele klantenreis en daar komt veel meer bij kijken dan alleen het daadwerkelijke aankoopmoment. Het gaat erom dat de klant een positieve ervaring overhoudt aan de dienst of het product en daarom is het van belang dat u vanuit de ogen van de klant gaat kijken, aangezien de consumentenervaring al begint bij het allereerste contactmoment tussen de consument en een organisatie. Wilt u deze ervaring optimaliseren? Dit kan gemakkelijk door de inzet van de SMS.
Voor de aankoop
Zoals reeds benoemd begint de klantenreis vaak al ver voordat het daadwerkelijke aankoopmoment plaatsvindt. Daarom is het belangrijk dat de klant bij ieder contactmoment een positieve ervaring heeft met uw organisatie. SMS kan hieraan bijdragen. Allereerst is het bijvoorbeeld mogelijk om uw klanten te informeren over kortingen of een coupon te sturen middels SMS. Op deze manier hoeft de klant niet zelf opzoek te gaan naar acties en wordt hij op zijn wenken bedient. De hedendaagse consument gaat vaak voor de makkelijkste optie, dus door hierop in te spelen zal de consument sneller voor uw organisatie kiezen.
De volgende stap voor u als bedrijf is om uw klant nog meer te helpen door hem of haar een herinnering te sturen middels SMS. Zo kunt u een SMS sturen dat de actie van start gaat of dat de actie bijna gaat vervallen. Op deze manier kunt u middels SMS zorgen voor de laatste call-to-action.
Een andere mogelijkheid van SMS is twee-factor-authenticatie en hiermee verifieer je als bedrijf dat gebruikers daadwerkelijk zijn wie ze zijn en daarnaast kunnen klanten hierdoor veilig gebruik maken van uw dienst. Wanneer klanten inloggen op uw website of zich willen registreren is het belangrijk dat er veilig met deze gegevens wordt omgegaan. Door een verificatiecode te versturen naar de mobiele telefoon van de (potentiële) klant, beveiligd u het account en daardoor wordt het voor hackers moeilijker om misbruik te maken van uw systeem.
Daarnaast kan het natuurlijk ook zo zijn dat u als bedrijf fysieke afspraken maakt met u klanten. Door een afspraakherinnering te versturen middels SMS, zorgt u ervoor dat de klant zijn of haar afspraak niet vergeet of tijdig de afspraak afzegt. Hiermee bespaart u tijd en geld die verloren zou gaan wanneer een klant niet op komt dagen.
Na de aankoop
Na de aankoop van het product is het nog steeds van belang dat het contact tussen een klant en uw bedrijf goed verloopt, voor een optimale klantervaring. Het kan om hele simpele dingen gaan, zoals even een SMS’je wanneer het pakket dat besteld is bezorgd zal worden, zodat de klant weet wanneer hij thuis moet zijn of het bezorgmoment moet verzetten. In hetzelfde bericht kunt u uw klant veel plezier wensen met het product. Maar ook wanneer een bestelling wordt gebracht naar een specifiek ophaalpunt kan de SMS van belang zijn. U kunt u klant een bericht sturen wanneer de bestelling klaarligt om opgehaald te worden en vervolgens kan de klant zichzelf identificeren met de verificatiecode die hij per SMS heeft ontvangen. Zo weet u zeker dat de bestelling bij de juiste persoon aankomt.
Verder is het van belang dat u te weten komt wat de klant denkt over uw organisatie en wat de wensen en behoeften van de klant zijn. Hiermee kunt u de customer experience nog meer optimaliseren. Om dit te achterhalen kunt u uw klanten vragen om een enquête in te vullen. In een SMS bericht kunt u de klant de link van de enquête toesturen en hierdoor wordt het voor de klant extra makkelijk gemaakt.
Niets is belangrijker dan ervoor zorgen dat de klant een goed gevoel overhoudt aan uw product of dienst. Deze ervaring deelt de klant met zijn omgeving en zal doorslaggevend zijn voor vervolgaankopen. Wilt u als bedrijf ook graag uw klanten tegemoetkomen om een optimale klantervaring te creëren? Wacht dan niet langer en neem vandaag nog contact op met Spryng via (020) 770 3005 of info@spryng.nl.