Laatste nieuws

Fysiotherapeuten worden soepel(er) met SMS service

Gezondheidszorg
Fysiotherapeuten worden soepel(er) met SMS service

Bijna iedere volwassene is ooit wel eens bij ‘de fysio’ geweest. Fysiotherapeuten behandelen nu eenmaal heel veel verschillende klachten. Van sportblessures tot een verstuikte enkel en van incontinentieklachten tot een overbelaste kaak. Maar een bezoek aan de fysiotherapeut is ook best spannend voor veel mensen. Hoe geef je als fysiotherapeut patiënten net dat laatste duwtje in de rug? Zodat ook zij van hun pijntjes of kwalen afkomen?

Hoe meer we bewegen, hoe gezonder we blijven. Dat is niet alleen prettig voor ons eigen welzijn, maar ook goed omdat het de zorgkosten vermindert. Voor mensen bij wie bewegen niet vanzelfsprekend is (tijdelijk of permanent) is professionele zorg nodig. Daar komt de fysiotherapeut om de hoek kijken. Fysiotherapeuten helpen mensen om beter te bewegen of te kunnen blijven bewegen. Het zijn experts in beweging en houding die helpen lichamelijke klachten te voorkomen en op te lossen zodat je weer goed kunt bewegen. Die zorg wordt uiteraard geheel afgestemd op de persoonlijke situatie. Soms bestaat de therapie alleen uit advies, in andere gevallen wordt een behandeling gestart. Wat niet veel mensen weten: je kunt direct bij een praktijk voor fysiotherapie een afspraak maken als je een klacht hebt die met bewegen te maken heeft. Dus zonder verwijsbriefje of bezoek aan de huisarts.

Fysiotherapie krijgt mensen in beweging

Fysiotherapeuten helpen kleine pijntjes oplossen en chronische pijnen voorkomen of verminderen. Dat is prettig voor de patiënten en voor hun omgeving. Want mensen met pijn doen ook een groot beroep op hun dierbaren. Waardoor iedereen op de een of andere manier wordt geconfronteerd met de pijnklachten. Daartegenover staat: de zorgeloosheid van geen pijn hebben. Met als gevolg: beter zorgen voor jezelf en voor anderen en actief bezig kunnen zijn. En dat levert weer een grote bijdrage aan het geluksgevoel. Naar de fysio gaan bij pijnklachten is dus essentieel. 

Behandeling en twijfels

Omdat de klachten van patiënten van een fysiotherapeut zo uiteenlopend zijn, komt het nog weleens voor dat mensen ‘koudwatervrees’ hebben. Natuurlijk wil iedereen klachten- en pijnvrij zijn. Maar zo’n behandeling is ook niet niks. Er staat een afspraak gepland, maar wat staat je precies te wachten? Hoelang gaat het duren? Gaat het pijn doen? Misschien nog even wachten? Wie weet gaat de klacht vanzelf wel over? Ik denk dat ik niet ga… Het is allemaal herkenbaar. Maar ook vervelend voor de zorgverlener. Want die heeft tijd en ruimte vrijgemaakt voor een intakegesprek of een eerste behandeling.

‘No-shows’ kosten onnodig veel geld

Het niet komen opdagen van patiënten bij een zorginstelling of zorgaanbieder komt vaker voor. Het fenomeen staat ook wel bekend als ‘no-show’. De redenen van het niet verschijnen op een zorgafspraak zijn uiteenlopend. Dat kan het slechte weer zijn, geen vervoer hebben, de afspraak zijn vergeten of bijvoorbeeld niet meer durven. In alle gevallen is het vervelend. Voor de zorginstelling en voor de patiënt. Want zorginstellingen maken onnodige kosten. Maar het verhoogt ook de werkdruk van het personeel. Er moet worden gebeld, geschoven in de agenda, een nieuwe afspraak ingepland. En de patiënt zelf wordt niet of later geholpen, met alle gezondheidsgevolgen van dien. 

Verminderen aantal ‘no-shows’

Spryng is 15 jaar geleden begonnen met SMS service in de zorg. De eerste prioriteit was om het aantal ‘no-shows’ terug te dringen. En dat is succesvol gebleken! In die jaren zijn bij elkaar miljoenen euro’s bespaard en is het aantal ‘no-shows’ met zo’n 70 procent (!) gedaald. Een enorme winst voor de zorgsector, met een klein berichtje van maximaal 160 tekens! Want een SMS versturen als afspraakherinnering of afspraakbevestiging werkt om mensen net dat laatste duwtje in de rug te geven. Ping! Er komt een SMS bericht binnen op de telefoon. Nee, niet tussen de vele appjes die de hele dag doorgaan. En ook niet als spambericht in je mailbox. Maar een persoonlijk, relevant en kort tekstbericht. ‘Hé, wat zou het zijn? O ja, morgen heb ik een afspraak bij de fysiotherapeut!’ 

Hoe werkt SMS voor fysiotherapeuten?

Een SMS bericht sturen als afspraak bevestiging of als afspraak herinnering is een goedkope en zeer effectieve manier om het aantal ‘no-shows’ in de zorg te verminderen. Dat is de afgelopen jaren al ruimschoots bewezen. Maar ook specifiek voor fysiotherapeuten is een SMS API een slimme tool om meer mensen in beweging te krijgen. Vaak hebben fysiotherapie patiënten een aantal behandelingen te gaan. Om in de vele volle agenda’s het overzicht te houden, helpt u uw patiënten met een SMS afspraakherinnering. En de SMS API van Spryng die nodig is om geautomatiseerd te kunnen SMS’en, wordt heel eenvoudig gekoppeld aan uw zorgsysteem. U bepaalt de basistekst(en) en wanneer de SMS’jes worden verstuurd. De patiënt krijgt zoveel uur van tevoren een berichtje van uw praktijk. En zal minder snel geneigd zijn om de afspraak te negeren of te vergeten. Het effect van een SMS wordt bovendien in overzichtelijke rapporten geanalyseerd. Zo weet u precies hoe efficiënt en succesvol SMS voor uw praktijk is.

Voordelen van SMS service

De voordelen voor u als fysiotherapeut:

  • Daling van het aantal ‘no shows’
  • Vermindert werkdruk bij uw personeel
  • Bespaart kosten
  • Deze geautomatiseerde communicatie via SMS kost relatief weinig tijd en geld
  • SMS heeft een hoge ‘open rate’ (een SMS bericht wordt bijna altijd binnen 3 minuten gelezen)
  • Minder vaak gestoord worden tijdens een behandeling omdat mensen minder vaak een afspraak verzetten of afbellen.

 

De voordelen voor uw patiënten:

  • Extra service 
  • Een ‘persoonlijk’ bericht zorgt voor een grotere betrokkenheid
  • Een berichtje van de zorgverlener geeft houvast, vertrouwen en een duwtje in de rug (‘Wij verwachten u.’)
  • Ook als er geen (wifi) bereik is, wordt een SMS’je toch afgeleverd.
  • Potentiele ‘no-shows’ komen wel, waardoor klachten eerder behandeld zullen worden

 

Meer weten over SMS in de zorg? Download onze whitepaper. https://www.spryng.nl/download-onze-whitepaper/ 

 

Onbezorgd bewegen met SMS

Soms is een SMS dus net dat laatste duwtje in de rug voor uw patiënten om weer pijnloos van hun vrije tijd te kunnen genieten. Of juist weer aan het werk te gaan. Om te kunnen sporten, te bewegen en het gewone leven weer op te pakken. Met één SMS bericht heeft iemand weer kans om op het sportveld te staan, of weer een wandeling te maken. En een SMS is niet alleen een goede manier om mensen aan hun afspraak te herinneren. Je kunt ook heel goed andere korte berichten communiceren. Bijvoorbeeld een link delen naar een website met praktische tips en oefeningen. Kortom, met een SMS berichtje komt alles weer in beweging!

Betrouwbaar en traceerbaar

De meeste mensen hebben hun mobiele telefoon altijd binnen handbereik. Daarmee is SMS de beste manier om een afspraak te bevestigen of een reminder te sturen. Zelfs als de mobiele telefoon is uitgeschakeld wordt een SMS binnen 48 uur na verzending geleverd. Dit in tegenstelling tot e-mails. Wist u trouwens dat SMS service duurzamer is dan e-mails versturen? De hoeveelheid energie en CO2 uitstoot bij het beheer en transport van e-mailgegevens is namelijk vele malen groter dan bij het versturen van SMS. Dit komt vooral omdat SMS via telefoon technologie plaatsvindt en e-mails via internet. Daarnaast verbruiken ontvangers van SMS berichten veel minder papier (want minder papieren post en communicatiemiddelen). 

Ook SMS voor 2FA en OTP

Dat zijn heel veel hoofdletters en afkortingen om aan te geven dat het gebruik van SMS in de gezondheidszorg zich niet alleen beperkt het versturen van een afspraak herinnering. Want SMS kent nog veel meer toepassingen. Het is bijvoorbeeld ook dé manier om een veilige verbinding te maken. Zoals bij huisartsen, fysiotherapeuten en andere zorgverleners die in coronatijd moeten terugvallen op videoconsults (e-consult). Overal waar het EPD, HIS en andere databases in de zorg worden gebruikt, is zo’n veilige verbinding natuurlijk van groot belang. En die beveiligde verbinding wordt tot stand gebracht via Two Factor Authentication (2FA) of een One Time Password (OTP). Deze worden bij het inloggen in de online ruimte via een SMS bericht verstuurd. Na het invoeren van de code kan er pas worden ingelogd. Heel toegankelijk en snel dus, maar vooral heel veilig. Want door deze extra ‘drempel’ ontstaat er een versleutelde verbinding. Het gebruik van 2FA en OTP wordt ook wel SMS-authenticatie genoemd. Dat wil zeggen: het versturen van eenmalige wachtwoorden en inlogcodes om veilig te kunnen inloggen. 

Gratis SMS testen?

Bent u geïnteresseerd in een SMS service voor uw praktijk? Of heeft u al SMS service maar wilt u hier meer uithalen? Spryng inventariseert vrijblijvend uw situatie en wensen. Zodat we samen een plan kunnen maken voor een soepel communicatiesysteem waarmee uw praktijk én uw patiënten geholpen zijn! Of probeer alvast zelf SMS service uit, met een gratis testaccount bij Spryng. Dat kan via deze link. Liever meteen een vrijblijvende offerte? Vraag hier een offerte aan. Nog vragen? Laat het ons weten, ons team komt direct in beweging en bekijkt uw specifieke situatie en mogelijkheden. Want het is ons doel om de zorg soepeler te laten verlopen met SMS services. Zodat u uw werk soepel kunt blijven doen. En uw patiënten weer soepel naar huis gaan.

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws