Laatste nieuws

Duurzame pakketbezorger Homerr optimaliseert onboardingsproces van pakketpunten met SMS

Logistiek
Duurzame pakketbezorger Homerr optimaliseert onboardingsproces van pakketpunten met SMS

Homerr is één van Europa’s meest innovatieve en duurzame logistieke spelers. Het bedrijf zet sterk in op de last mile delivery en heeft als doel om pakketbezorging socialerl én duurzamer te maken. Homerr stelt particulieren aan om HomerrPunt te worden vanuit huis. Op deze manier draagt Homerr bij aan het sociale gevoel in de wijk. Consumenten kunnen hun pakket via HomerrPunten verzenden of ophalen, met ruime openingstijden – vaak ook in de s’avonds. Met meer dan 2.000 service- en buurtpunten is Homerr het grootste onafhankelijke netwerk van ophaal en afgiftepunten van de Benelux. Netwerkmanager Nederland & België, Boris van Neerven, legt uit hoe Homerr profiteert van de samenwerking met Spryng.

Boris Van Neerven: “Elk nieuw pakketpunt krijgt een online onboarding met als doel het logistieke proces voor pakketpunt houders te verduidelijken, een duurzame relatie met pakketpunten op te bouwen en toekomstige druk op het Homerr serviceteam te voorkomen.” Door afspraakherinneringen in te zetten via SMS verlaagt de bezorgdienst het aantal no-shows tijdens deze bijeenkomsten significant.

Uitdaging: nieuwe pakketpunten succesvol onboarden op schaal

Elke dag komen er nieuwe HomerrPunten bij. Om pakketpunten een goede kick-off te geven en succesvol aan te sluiten bij het Homerr-netwerk, worden online start-bijeenkomsten georganiseerd. In deze bijeenkomsten wordt zeer belangrijke informatie gedeeld. Deze informatie is cruciaal voor een succesvolle start als HomerrPunt. Het niet bijwonen van zo’n bijeenkomst veroorzaakt dikwijls onwetendheid bij pakketpunten. Dit resulteert weer in extra druk op de serviceafdeling van Homerr, grotere kans op problemen in het logistieke proces en ontevreden Homerr klanten.

Van Neerven: `Toch komt het zeer regelmatig voor dat medewerkers van Homerr tevergeefs zitten te wachten op hun start afspraak. Dit kost simpelweg geld. Bovendien kost het sourcen en aansluiten van nieuwe Homerr-punten ook veel tijd en moeite. Als pakketpunten dankzij een slechte onboarding binnen enkele periode weer stoppen als Homerr-punt, kan dit zich ontwikkelen tot een hoge kostenpost.”

Oplossing: afspraakreminders via SMS

Homerr stuurt voor deze online bijeenkomsten altijd een reminder via e-mail, maar dit heeft vaak niet het gewenste effect. Van Neerven: “SMS-reminders zijn bewezen effectief. “Na het aanmaken van een account op de website van Spryng werd ik direct geadviseerd over de mogelijkheden.”

Melle Heil is vanuit Spryng verantwoordelijk voor Homerr en legt uit: “Spryng is ooit begonnen om een probleem op te lossen in de zorg: no-shows. Als een patiënt niet komt opdagen, kost dat veel geld en bovendien had er in die tijd een andere patiënt geholpen kunnen worden. “Het implementeren van SMS-reminders zorgt namelijk gemiddeld voor maar liefst 70% minder no-shows bij onze klanten in de zorgsector.” Melle vervolgt: “Bij Homerr is dit natuurlijk een ander soort probleem, maar de kern is hetzelfde. Men komt niet opdagen voor een afspraak en dit kost de organisatie veel tijd en geld. Bovendien heeft een SMS een open rate van maar liefst 98% versus ongeveer 25% bij een e-mail. “De SMS-reminder wordt vrijwel zeker gelezen.”

Sinds het implementeren van de SMS-reminders ziet Boris van Neerven een significante daling van het aantal mensen van nieuwe HomerrPunten dat niet op komt dagen voor de kick-off sessie. “Het lijkt allemaal heel simpel, een reminder sturen via SMS. Maar het is voor ons erg effectief!”

Nieuw: bezorgupdates “Je hebt nog 6 dagen om je pakket op te halen bij je HomerrPunt”

Nu de effectiviteit van SMS zich heeft bewezen voor het verminderen van no-shows, kijkt van Neerven ook naar andere use cases in de organisatie: “Omdat 98% van de mensen een SMS leest, heeft dit communicatiemiddel veel potentie om breder uitgerold te worden bij Homerr.”

Melle: “Spryng is gespecialiseerd in de logistieke sector en de meest gebruikte use case voor SMS is updates over het logistieke proces of reminders voor het ophalen van pakketten bij pakketpunten.”

Van Neerven vult aan: “Één van de potentiële nieuwe mogelijkheden is het versturen van herinneringen om pakketten op te halen bij HomerrPunten. Sommige mensen wachten namelijk lange tijd tot zij hun pakket ophalen bij een HomerrPunt. Dit zorgt ervoor de pakketten zich opstapelen en kan ongemak veroorzaken bij de eigenaar van een pakketpunt. Een simpele SMS zou hier verandering in kunnen brengen!”

 

Vraagt u zich af wat SMS voor uw bedrijf kan betekenen? Vraag meer informatie aan of test gratis en vrijblijvend onze SMS dienst. Wanneer u een account aanmaakt, ontvangt u gratis testcredits.

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws