De milieuvriendelijke aanpak van Spryng: Verminderen van ecologische voetafdrukken met SMS
Duurzaamheid is steeds belangrijker geworden tegenwoordig. De aarde is ons gezamenlijke thuis en we moeten het beschermen. Termen zoals "milieuvriendelijk", "milieubewust" en "duurzaam" duiken steeds vaker op op productetiketten en in bedrijfsrichtlijnen. Hoewel veel bedrijven deze termen gebruiken voor productpromotie, is het niet altijd duidelijk of deze bedrijven echt een verschil maken. Hierin onderscheidt Spryng zich. We proberen actief een verschil te maken waar we kunnen.
SMS-provider is een milieuvriendelijk bedrijf.
We doen ons best om onze ecologische voetafdruk klein te houden, maar onze core business als een SMS-provider is waarschijnlijk het meest duurzame van alles wat we doen. Het verzenden van SMS is veel milieuvriendelijker dan het verzenden van e-mails. Misschien vraag je je af waarom dat zo is? Nou, om e-mails te verzenden, zijn apparaten nodig die veel energie verbruiken. De hoeveelheid energie (en dus CO2-uitstoot) die nodig is om deze gegevens te beheren en te transporteren, is vele malen groter dan wat wordt gebruikt voor het verzenden van SMS.
Waarom SMS 'groener' is dan e-mail
Onderzoeker/auteur Mike Berners-Lee (en broer van Tim Berners-Lee, de uitvinder van het internet) heeft de CO2-voetafdruk van e-mail en een SMS bepaald. Voor een eenvoudige e-mail kwam hij op 4 gram CO2-uitstoot. Voor een SMS (met 160 tekens) berekende de onderzoeker een uitstoot van 0,014 gram CO2, een fractie van e-mail. Dit komt voornamelijk doordat SMS wordt verzonden via de technologie van een telefoon en niet via het internet.
Minder papierverspilling door het verzenden van SMS-berichten.
Naast de aanzienlijk lagere CO2-uitstoot bij het verzenden van SMS-berichten, is er ook een "groen" voordeel van het versturen van SMS-berichten. Onze klanten gebruiken minder papier door gebruik te maken van de SMS-service (minder brieven en reclame per post en minder interne "papieren" communicatie, enzovoort). Niet te vergeten dat SMS-marketingcampagnes veel effectiever zijn dan papieren advertenties. De core business van Spryng is al een stap in de goede richting naar een duurzamere toekomst. Maar wat doen we nog meer om onze duurzaamheidsdoelstellingen echt naar een hoger niveau te tillen?
Duurzaamheid in alles wat we doen!
Bij Spryng streven we ernaar om een gezonde wereld achter te laten voor toekomstige generaties. Dit betekent dat we graag bijdragen aan een duurzamer leven en werken. We doen dit op een manier die bij Spryng past. Dit betekent: praktisch en haalbaar, duidelijk en eerlijk. Hieronder hebben we kort samengevat hoe dit wordt vertaald naar onze werkplek:
- Spryng medewerkers komen allemaal op de fiets of met het openbaar vervoer naar kantoor.
- Onze procedures en systemen zijn gedigitaliseerd, waardoor we bijna geen papier gebruiken, zelfs niet voor printen.
- We lunchen elke dag samen met het hele team. We proberen voedzaam, gezond voedsel te kopen om ons team energiek te houden en we zorgen ervoor dat we zo min mogelijk voedsel verspillen.
- We doneren jaarlijks aan liefdadigheidsorganisaties die zich inzetten voor mensen in nood en het welzijn van onze planeet.
- We gebruiken geen plastic of kartonnen drinkbekers, maar mokken en glazen voor onze (Fair Trade) koffie en thee.
We zijn nog steeds actief op zoek naar meer dingen/projecten die we kunnen doen om Spryng nog groener te maken. Wil je ook je ecologische voetafdruk verkleinen door SMS te gebruiken of heb je ideeën/suggesties voor Spryng om milieuvriendelijker te zijn, neem dan nu contact met ons op via info@spryng.nl.