Laatste nieuws

De kracht van SMS in de gezondheidszorg

Gezondheidszorg
De kracht van SMS in de gezondheidszorg

Gericht of groot bereik? Een SMS bericht komt binnen. Altijd.

Wat is de beste en snelste manier om een groep mensen te bereiken? Of juist die ene persoon, die anders misschien niet komt opdagen? Het zijn vragen die voor elke organisatie relevant zijn, maar zeker voor zorginstellingen en zorgaanbieders. Want als de communicatie tussen cliënten en zorginstellingen soepel verloopt, werkt de zorg efficiënter. En dat is natuurlijk goed voor ieders gezondheid. Maar welk communicatiemiddel is zo snel en betrouwbaar dat het veilig kan worden gekoppeld aan uw patiëntenbestand?

SMS is in de zorgsector eigenlijk niet meer weg te denken. En dat is logisch als je ziet wat de impact van een SMS bericht is. Of het nu een simpele afspraakherinnering is of link naar een instructie. Met een SMS informeert u de juiste doelgroep precies op het juiste moment met een heldere boodschap. Want juist het beperkt aantal tekens van een SMS bericht (160 om precies te zijn) dwingt de afzender om bondig te communiceren. En dat vergroot de kracht van het bericht. Maar er zijn meer voordelen aan het gebruik van SMS in de zorg. We zetten ze hieronder voor u op een rij:

Heldere boodschap

Een SMS bericht komt binnen. Niet zoals een e-mail in een overvolle inbox, maar gewoon – ping! – op de telefoon. Door de korte tekst en de relatief rustige omgeving van de ‘Berichten’ app, valt een SMS’je echt veel meer op. En komt de boodschap goed over, luid en duidelijk.

SMS heeft hoge ‘Open rate’

Dat uw bericht via de SMS Gateway echt binnenkomt, spreekt ook uit de cijfers. De ‘Open rate’ van een SMS ligt met zo’n 97 procent ongeëvenaard hoog. Als u weet dat bijna alle SMS berichten ook nog eens binnen drie minuten worden gelezen, dan spreekt het voor zich waarom SMS zo’n krachtig communicatiemiddel is.

SMS verlaagt ‘no-shows’

Dat een SMS afspraakherinnering het aantal ‘no-shows’ fors verlaagt, dat is algemeen bekend. Dat weten wij ook uit eigen ervaring met onze SMS diensten in de zorgsector. Nog altijd worden er miljoenen euro’s bespaard door het sturen van een simpel SMS bericht naar patiënten en cliënten, als bevestiging en reminder van een afspraak. Want minder ‘gaten’ in de agenda voorkomt onnodige kosten. Van personeel dat klaar staat tot apparatuur en ruimtes die niet optimaal worden ingezet. In deze tijd, waar er grote druk op de zorg staat en elke euro telt, is dat een flinke winst. Maar de impact van een SMS bericht gaat verder. 

SMS vergroot de betrokkenheid

Met een vriendelijk en informatief SMS bericht maakt u uw patiënt ook bewust van het feit dat er op hem of haar gerekend wordt. Een SMS bericht is vaak de start van een behandeling en geeft de patiënt net dat duwtje in de rug om met vertrouwen naar de afspraak te komen. 

Die 160 tekens zijn dus een laagdrempelige, effectieve manier van communiceren. Het zorgt ervoor dat er veel minder ‘no-shows’ zijn en dat scheelt onnodige kosten. En een servicebericht per SMS wordt ook nog eens zeer gewaardeerd door de ontvanger. Met één SMS bericht vergroot u dus tegelijkertijd de service en betrokkenheid van uw patiënten. En daarmee de klanttevredenheid! 

Gegarandeerd veilig communiceren

Een One Time Password of Two Factor Authentication worden vaak via een SMS bericht verstuurd. Daarmee garandeert u de privacy en veiligheid van patiëntgegevens. Maar er is nog veel meer mogelijk op het gebied van SMS en security. Want als u een provider inschakelt die ISO 27001 én NEN 7510 gecertificeerd is, bent u zeker van de bescherming van vertrouwelijke en privacygevoelige informatie. ISO 27001 is namelijk wereldwijd dé standaard voor informatiebeveiliging. Bij NEN 7510 ligt de focus op zorgaanbieder en toeleveranciers die persoonlijke zorgdata verwerken (zoals SMS providers). Als enige SMS provider in Europa heeft Spryng deze twee certificaten. Daarmee staat Spryng dus garant voor de veiligheid van uw data en die van uw cliënten. En dat is een hele zorg minder.

SMS bij crisissituaties

In noodsituaties, bijvoorbeeld als uw personeel of cliënten tijdelijk geen toegang hebben tot internet of geen smartphone bezitten, is SMS ook een betrouwbare optie. Want SMS wordt ondersteund door elk telefoonsysteem. En werkt ook als er geen goed bereik is. Daar kun je dus altijd op rekenen in crisiscommunicatie. 

Lage kosten

SMS is voordeliger dan een telefoongesprek voeren of een brief versturen, zeker als het bulk SMS betreft. En de kosten van SMS zijn ook lager in vergelijking met communicatiemiddelen zoals TV, radio en print. Bovendien betaalt u bij de juiste provider geen opstart- of andere verborgen kosten. Alleen betalen voor wat u werkelijk verstuurt, dat kan bij gerenommeerde SMS providers zoals Spryng.

SMS in aanvulling op een e-mail (en v.v.)

Dat SMS ook een mooie aanvulling kan zijn op e-mailmarketing en communicatie, dat leest u in dit artikel over de kracht van SMS in combinatie met e-mail.

Overtuigd? Zo zet u SMS optimaal in

Dat SMS in de gezondheidszorg een krachtig instrument is, dat hebben we hierboven hopelijk kunnen aantonen. Om nu het meeste uit uw SMS berichten te halen, zijn de volgende tips handig om in de praktijk te brengen:

  • Keep it simple’ 

Korte berichten werken drempelverlagend. En trekken meer aandacht dan lange teksten.

  • ‘Loud & Clear’ 

Communiceer helder. Hoe duidelijker de boodschap, hoe beter deze wordt ontvangen. En gelezen.

  • ‘Send & Remind’

Door de koppeling van de SMS API met uw afsprakensysteem staan de juiste datum en tijd in het SMS bericht. Altijd. 

  • The power of Twice’

Laat berichten elkaar versterken. Bijvoorbeeld door niet alleen een afspraakbevestiging per SMS te versturen. Maar ook een SMS herinnering, vlak voor de afspraak. Zo’n extra communicatiemoment versterkt uw boodschap.

  • ‘Anticipate to participate’

Een SMS bericht leent zich uitstekend voor proactieve communicatie. Bijvoorbeeld door het versturen van een linkje dat leidt naar een pagina op uw website met meer informatie over nazorg of bijwerkingen van medicijnen. 

Simpel starten met één SMS API

Nieuwsgierig geworden naar de kracht van SMS voor uw zorginstelling? Wilt u weten wat SMS uw organisatie kan opleveren? Dan is de stap naar een SMS API heel simpel. Want met een SMS API verzendt u heel simpel grote aantallen gepersonaliseerde SMS berichten vanaf uw eigen website. Het is een stukje code dat ervoor zorgt dat uw platform kan ‘praten’ met het platform dat de SMS berichten verzendt. Zodat u veilig en snel met uw doelgroep kunt communiceren. Wereldwijd!

De voordelen van SMS API

Spryng heeft talloze Plug & Play extensies die wij integreren met de systemen die uw organisatie al gebruikt. Onze SMS API biedt u onder meer de volgende  voordelen:

  • U bepaalt zelf de afzender, tekst enz. van uw SMS bericht.
  • Er zijn 111 talen beschikbaar met 1 SMS API. 
  • De SMS berichten worden rechtstreeks bij de mobiele providers afgeleverd. 
  • Ook SMS gesprekken (dialoog) mogelijk met een virtueel mobiel nummer of shortcode. 
  • Inzicht in de prestaties (uitgebreide rapportages en evt. foutmeldingen via error codes)
  • U heeft de mogelijkheid om SMS berichten in grote aantallen te versturen (bulk SMS)
  • Met één API heeft u meer dan 900 netwerken in ca. 200 landen ter beschikking (wereldwijde dekking) 
  • Schalen: Spryng past automatisch de capaciteit aan om stabiele, voorspelbare prestaties te behouden. 
  • Flexibel betalen: U kunt kiezen uit een prepaid abonnement of betaling per factuur achteraf. 

Dé SMS provider in de zorg

Sinds de oprichting in 2008 werkt Spryng voor de zorgsector. Het begon allemaal met de missie om het aantal ‘no-shows’ in de zorg terug te dringen. Nu, bijna 15 jaar later, is onze SMS API gekoppeld met zo ongeveer alle EPD, authenticatie- en notificatiesystemen in de zorg. En faciliteren wij de SMS services voor meer dan duizend zorginstellingen. Van tandartspraktijk tot ziekenhuis. En van apotheek tot privékliniek. Want SMS service berichten (zoals een afspraakherinnering) zorgen niet alleen voor het vaker verschijnen van patiënten op hun afspraak. Met alle voordelen van dien. Met een SMS bericht laat u ook zien dat u zich kunt verplaatsen in uw patiënten. Dat zorg voor elkaar het grootste goed is. En dat iedereen daar beter van wordt. 

 

“Het versturen van SMS als afspraakherinnering minimaliseert ‘no-shows’  met zeker 70 procent. Daarnaast ervaren patiënten dit als een fantastische service.”

Erasmus MC

SMS creëert verbinding

Binnen enkele minuten nadat de SMS API aan uw zorgsysteem is gekoppeld, is de verbinding gemaakt en kunt u starten met SMS berichten versturen. Geen lange aanlooptrajecten, geen technische hoogstandjes. Gewoon direct aan de slag met die extra service via SMS. Wilt u het zelf eens proberen? Maak dan hier een gratis testaccount aan. Of laat ons een vrijblijvende offerte op maat maken, helemaal afgestemd op uw organisatie.

Meer weten?

Wilt u meer weten over het effect van SMS in de gezondheidszorg? Of hoe u de werkdruk van uw personeel door middel van SMS kunt verlagen? Spryng weet daar alles van. Wij adviseren u graag vrijblijvend over de mogelijkheden van SMS en messaging voor uw specifieke situatie. 

Deel deze Spryng posts

Meer nieuws